Wednesday, November 3, 2010

Tangisan

Baru sedikit Allah mendugaku,
Ibarat dipukul angin...
Tapi aku?
Merasakannya seperti dilibas pedang!!
Ah! Lemahnya iman!
Di saat ujian bertandang,
Hati mula goncang…
Dan matalah yang menjadi saksi keperitan,
Menanggung kesakitan…
Sedang untuk apa tangis itu?
Tangisan kehambaan atau kemarahan??
Aku takut!!!
Takut pada tangisan itu…
Jika benar itu tangisan seorang hamba,
Pasti aku merasai kemanisannya.
Ketenangannya…
Tapi aku…??
Terluka bersama tangisan yang terlahir…
Hanya kecewa pada setiap manik yang luruh…
Dan aku tidak tahu
Untuk apa dan untuk siapa tangisku…
Mungkin aku patut memujuk diri,
Belajar mengerti bahawa tiada siapa yang memahami,
Dan tiada apa yang sempurna di dunia ini…
Semoga tenanglah jiwa,
Damailah hatiku ini…
Sekalipun aku sendiri…
Supaya nanti aku bisa redha dengan ketentuan Ilahi…

No comments: