Tuesday, January 1, 2013

PENUTUP



THE END…

Bismillahirrahmanirrahim…
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, saya memulakan bicara.

Sudah lebih 8 bulan saya tidak menghadirkan diri di sini sejak nukilan terakhir yang bertarikh 20 April 2012 dan lebih 6 bulan sejak meninggalkan jejak melalui entry yang diambil terus dari nurizspace.com pada 6 Mei 2012.

Saya hanya memandang sepi blog ini sejak berbulan-bulan lamanya.

Saya lihat, saya renung kembali tulisan-tulisan lampau saya.

Apa yang saya nampak?

Dalam sedar dan tidak, rupanya pohon qalbu telah 'berbuah'.
Bagaimana dengan buah-buahnya?
Anda sendiri boleh lihat…

Sejujurnya, saya tidak berpuas hati dengan 'baja' dan 'air siraman' yang saya gunakan untuk menyirami 'pohon' ini sehingga menghasilkan buah yang begini.

Salah saya sendiri.......


"Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (daripada perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa) : dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu."
Asy-syura: 30


(Menangis)…….


Hasil ini, tidak lain tidak bukan adalah kerana benih yang saya sendiri semaikan…
Benarlah, apa yang kita niatkan, itulah yang kita dapat.

Berbulan-bulan lamanya saya koreksi diri, takut untuk terus menulis lagi.

Lalu jari-jemari saya kaku daripada terus menekan butiran huruf yang ada di keyboard untuk melahirkan perasaan saya…

Dan hari demi hari, perasaan itu tenggelam….
Hadam...
Tanpa wujud dalam butiran huruf di mana-mana…

Tidak di buku-buku catatan kecil @ besar kepunyaan saya.
Tidak juga di memo telefon….
Jauh sekali di sini…

Hari ini, saya nekad.
Nekad untuk menamatkan penulisan saya di blog ini.
Alahmdulillah. Syukur yang tidak terhingga di atas keizinan-Nya, bila mana 2012 melabuhkan tirainya, Allah juga memberi kekuatan untuk saya menulis post terakhir saya di pohonqalbu.blogspot.com ini.

Alhamdulillah..

Berhijrahlah wahai hati, sepertimana azam Hijrahmu...

"Selamat tinggal segala gundah gulana jiwaku...
Selamat menjadi orang baru...
Kukuhkan genggaman 'azam Hijrah'mu yang lalu..."

Semoga Allah mengampuni saya di atas segala salah, silap dan keterlanjuran saya yang wujud dalam bait-bait kata di sini sepanjang penulisan saya.
Saya juga memohon jutaan kemaafan daripada semua sahabat yang singgah di sini.
Mohon maafkan saya seandainya ‘buah-buah’ yang anda ‘makan’ di sini membuatkan anda mengalami  ‘food poisoning’.

Ya Allah, ampunilah dosaku, dosanya dan dosa mereka akibat penulisanku ini.

“allahumma, laa ilaha illa anta. subhanaka inni kuntu minazzolimin”

Ya Allah, tiada Tuhan melainkan-Mu. Maha suci Engkau. Sesungguhnya aku ini termasuk orang yang zalim.

Semoga Allah memilih kita semua untuk sentiasa berada di bawah sayap malaikat.

Ya Rabb, izinkan hamba-Mu yang hina lagi kerdil ini untuk makan buah-buah dari tamanan syurga. Maka, kumohon pada-Mu agar kurniakan akan daku tanah yang terpilih untuk dijadikan tapak semaian, benih dari pohon terpilih untuk kusemaikan, meletakkan baja yang sesuai dan secukupnya untuk menyuburkan tanamanku dan menyiraminya dengan air ketaqwaan supaya pohon itu tumbuh  menghijau, berputik dan berbuahkan redha-Mu Ya Allah...

Ampuni hamba-Mu ini ya Rabb... Ampuni aku, dia dan mereka dengan sebesar-besar keampunan-Mu dan rawatlah jiwaku, keluargaku dan para sahabatku... Rawatlah jiwanya, keluarganya dan para sahabatnya... Rawatlah jiwa mereka, keluarga mereka dan para sahabat mereka... Rawatlah jiwa sekalian muslimin dan muslimat. Redhailah kami di setiap langkahan dan tindakan kami ya Rabb yang Maha Agung. Amin ya Rabbal 'alamin...

Dengan lafaz Bismillahirrahmanirrahim, saya tamatkan perjalanan di sini.

p/s : Semoga Allah redhai saya dan anda semua dalam perjalanan penghijrahan kita di tempat baru, menyucikan jiwa kita untuk menjadi orang yang baru.

In sha Allah...

Allahumma amin…

-Tinta jiwa-

1 comment:

Nurul Hidayah said...

salam kak tie :) ikhlas dan jujur entry ni... smg dpermudahkan segalanya...Amin :)