Wednesday, August 11, 2010

Mula Menapak

Salam…
Lama benar aku menghitung….
Mengatur langkah menjejak masa…
Berkira-kira untuk hadir di sini..
Dan hari ini,
Berbekalkan semangat dan izin Allah…
Bersama kekangan waktu, akhirnya aku terlahir di maya ini..
Alhamdulillah, syukur atas segala nikmat dan anugerahnya yang tak putus…

Sahabat,
Apa yang bakal ku abadikan di sini adalah ‘bayangan hatiku’..
Jika diizinkan, aku ingin melakarkan segala rasaku…
Sedih, resah, gelisah, gundah…
Gembira, bahagia…
Semuanya….
Segala rasa-rasa yang ada…
Tapi, tidak pula ku pinta kalian menyelami dasar hati ini
Kerana kalian tidak akan pernah sampai ke dasarnya,
Kerana dasar hatiku cuma akan DIA yang tahu
Tanpa DIA menyelaminya…
Kerana DIAlah yang menciptakan hati dan jiwaku ini…

Sahabat,
Usah pula kalian bertanya siapa aku
Kerana aku bukanlah siapa-siapa..
Seperti kalian
Sekadar cuma seorang hamba,
Hamba Allah yang terlahir untuk sujud kepada-Nya…
Hamba kepada Penciptaku..
Dan hadirku di sini,
Sekadar untuk menjadikan ruangan ini lapangan hati dan jiwaku…
Ingin aku jadikan ruangan ini rumah mayaku
Dalam meniti titian perjalanan ini,
Demi mencari redha Ilahi

Aku???
Apa mahuku??
Apa inginku??

Aku ingin di sini,
Untuk melahirkan risalah cintaku..
Kerana di sini aku ingin koreksikan diri..
Di sini aku ingin mencurah sepi…
Di sini aku ingin melakar janji
Yang akan aku laksanakan di realitiku…
Dan pastinya yang ku harapkan adalah segala kebaikan, ketenangan dan kebahagiaan mengiringi tiap-tiap bait yang ada di sini… InsyaAllah…
Aku ingin mencahayakan hidupku, hidupmu bersama kasih Ilahi..
Semoga coretan-coretanku bisa memberikan pedoman…
Agar sinarnya terpancar ke dalam hatiku, hatimu dan hati-hati mereka...

Jangan kalian susuli langkahku yang songsang.
Sesungguhnya, aku hanyalah seorang hamba
Yang seringkali lupa dan alpa..
Sesungguhnya aku juga insan biasa,
Lalai dan leka dengan keindahan dunia.
Aku juga lemah, tapi aku mahu bangkit di setiap kejatuhan itu untuk menggapai redha-NYA..
Mari bersama ku…
Untuk terus meniti titian hidup ini, mencari cinta sejati..
Mari menyulam rindu abadi, untuk mengejar redha ILAHI..
Demi bahagia yang hakiki..
Kerana janji Allah itu pasti…

Semoga DIA meredhai aku, kamu, dia, dan mereka…
Semoga DIA meredhai kita, hamba-hamba yang berusaha
Menggapai redhaNYA…
Amin…

No comments: