Saturday, May 7, 2011

Salam alaik…

Sudah lama aku meninggalkan tapak ini. waktu benar-benar mengekangku. Entry-entry yang sempat aku masukkan pula tidaklah banyak dan panjang. Sepertimana insan-insan lain, begitu juga dengan aku. Kerana aku juga seperti mereka, seorang hamba yang bergelar manusia.

Jika di awal penulisan blog ini, aku menghabiskan waktu siangku dari awal pagi hinggalah ke maghrib. Mendengar seruan azan di tengah-tengah kesibukan jalan. Terkadang aku belayar dalam lautan khayalan, yang sememangnya bisa mengancam nyawaku saat aku leka dibuai angan-angan...

Perjalananku sepanjang 2009 banyak mengajarku... Dan aku benar-benar mempelajarinya sekalipun dari kealpaanku sendiri.. Aku tahu, setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya kerana setiap yang menimpaku itu adalah dengan izin Allah SWT jua.

Dan kini, aku terkekang lagi dengan masa dan keadaan… aku tidak lagi seperti dulu. Hidupku berubah 90o!!

Sudah berbulan-bulan lamanya aku tidak singgah di sini. Ah!! Aku teramat merindui tapak mayaku ini.. Tempat aku meluah rasa. Tempat aku melempiaskan rasa jiwaku..

Kali ini… Tahun ini… Aku terus belajar..
Dan akan terus belajar..
InsyaAllah..

Belajar hakikat sebuah kehidupan.. Mencari makna dan erti yang sebenarnya… Ku hirup setitis ilmu Ilahi yang selautan itu. Moga-moga, dapat ku lempiaskan kebaikan-kebaikan yang ada di dalamnya. Dan, moga-moga kelemahan-kelemahan diriku ini, Allah perbaiki.. Kerana aku, seorang hamba bergelar manusia.. Dan manusia itu pastinya lemah… Sering lupa… dan terkadang alpa dengan indahnya dunia ciptaan Yang Esa..

Ingin aku meneruskan langkah di titian perjalanan ini, sekalipun kerap kali terasa getirnya menongkah arus kehidupan demi sebuah perjuangan...

Benarlah janji Tuhan. Nikmat kemanisan iman itu ada pada keperitan yang dilalui dengan keikhlasan...

Ya, itulah kunci kebahagiaan...
Keikhlasan tanpa mengharapkan pembalasan..

Semoga Allah mengampuni dan meredhaiku, juga kamu...

No comments: