Tuesday, July 26, 2011

Tarbiah Buatku

Tuhan,

Di sejadah-Mu aku berteleku

Dan Engkau jualah saksi lakuku

Usai solatku

Aku menadah tanganku

Bermunajat

Memohon rahmat-Mu

Tafsir itu kucapai

Ku alunkan 30 ayat Al-Mulk

Tafsir itu ku tutup

Mataku kupejam rapat

Memohon tarbiah dari-Mu

Agar aku bisa terus kuat

Spontan!!

Tafsir itu ku buka lagi

Seperti selalu

Beberapa ayat pertama itulah tarbiah buatku

Dan….

“Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah ia kepada Kami (dalam segala keadaan), sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri ; dan manakala Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya seolah-olah dia tidak pernah merayu kepada Kami memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya. (sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan."

(Yunus : ayat 12)

“Dan apabila Kami beri manusia merasai sesuatu rahmat sesudah mereka ditimpa sesuatu kesusahan, mereka dengan serta-merta melakukan rancangan mereka menentang ayat-ayat keterangan Kami dengan mendustakannya dan mengingkarinya. Katakanlah (wahai Muhammad) : “Allah lebih cepat melakukan rancangan menentangnya!” sesungguhnya malaikat-malaikat utusan Kami sentiasa menulis akan rancangan tipu daya yang kamu jalankan itu.”

(Yunus : ayat 21)

Terus,

Air mata yang bertakung di tubir mata

Laju menerobosi pipi

Luruh bagai manik-manik kecil

Tapi tiada harga pada sesiapa

Kerna hanya aku yang menelan getirnya

Perlahan tafsir itu kutup

Dengan penuh rasa syukur

Ku tinggikan separas wajah

Ku kucup

Lalu ku peluk erat dalam pejam

Menghayati tiap-tiap bait

Aku ditarbiahkan….


~Ya Allah, lindungi aku dari kejahatan-kejahatan rancangan mereka~

Tinta Jiwa

No comments: