Monday, October 17, 2011

Sentuhan Kasih Rabb

picture by: fb-photo album of Lelaki Soleh Idaman Wanita Solehah's


~Dengarkan bicara Tuhanmu~


Hambaku

menyombongkan diri terhadap-KU dengan

berbagai bentuk kemegahan,

padahal AKUlah yang melindungi mereka

di tempat tidur mereka…

AKU yang menciptakan,

namun yang disembah adalah selain-KU…

AKU yang memberi rezeki

Namun selain-KU yang disyukuri…


Kebaikan-KU sentiasa turun kepada

Para hamba,

Tetapi kejahatan mereka yang

naik kepada-KU…

Aku mencintai mereka dengan

memberikan mereka nikmat-nikmat-KU,

sedangkan AKU tidak memerlukan mereka…


Mereka memancing kemurkaan-KU

dengan berbagai kemaksiatan…

Padahal mereka adalah yang paling

perlu kepada-KU…

Sesiapa yang datang kepada-KU,

Maka dia akan KU jemput dari kejauhan…

Sesiapa yang berpaling dari-KU,

AKU akan memanggilnya dari kejauhan...


Sesiapa yang meninggalkan

Sesuatu demi AKU,

akan ku berikan kepadanya lebih dari cukup…

Sesiapa yang menginginkan

keredhaan-KU,

AKU pun menginginkan apa

yang diinginkannya…


Sesiapa yang bertindak dengan

bergantung pada daya

dan kekuatan-KU,

maka akan ku lunakkan besi baginya.

Dan sesiapa yang lebih

mementingkan AKU dari selain-KU,

AKU akan lebih mementingkannya

dari orang lain…


Orang yang mengerjakan maksiat,

tidak akan KU buat mereka

berputus asa dari rahmat-KU…

Jika mereka bertaubat kepada-KU,

maka AKU akan menjadi kekasih mereka

sebab AKU mencintai orang-orang

yang bertaubat dan mensucikan diri…


Kalau mereka tidak bertaubat

kepada-KU,

maka AKU akan bertindak sebagai

Doktor mereka;

Akan KU berikan cubaan kepada mereka

dengan berbagai musibah

untuk membersihkan mereka

dari berbagai aib…


Satu kebaikan di sisi-KU adalah

bernilai sepuluh kali ganda

yang sepertinya,

hingga tujuh ratus kali ganda,

hingga ke gandaan yang banyak sekali…

Sedangkan kejahatan di sisi-KU

adalah bernilai satu..


Maka jika ia menyesal

dan memohon ampun,

maka AKU pun mengampuninya…


AKU mensyukuri

amal kebajikan yang sedikit,

dan mengampuni

banyak kesalahan...

kasih sayang-KU

mendahului murka-KU…


Sifat penyantun-KU mendahului

keputusan-KU menjatuhkan hukuman…

Pemberian maaf-KU

Lebih mendahului siksaan-KU…

AKU lebih pengasih

kepada hamba-hamba-KU

daripada kasih sayang ibu

terhadap anaknya…


Duhai sahabat yang

Dikasihi ALLAH dan

Disayangi Nabi sekalian..

ALLAH ada menyatakan dalam sebuah hadis Qudsi yang bermaksud:


jika mana-mana hamba-KU mentaati-KU, maka AKU redha kepadanya, bila AKU redha kepadanya maka akan AKU berkati seluruh hidupnya. sesungguhnya keberkatan-KU tiada penghujungnya dan jika hamba-KU melakukan maksiat kepada-KU, AKU marah kepadanya. Bila AKU marah kepadanya, maknanya AKU melaknatnya.

No comments: