Sunday, October 9, 2011

Ibarat Di Tamanan Syurga, Bersama Kasihmu Yang Menghidupkan Jiwa


Di atas papan usang itu

Aku duduk

Diam dan membisu

Menerobos waktu

Beberapa ketika yang berlalu

Mengenang peristiwa di lubuk waktu

Mengenang kasih padu

Yang terjalin sejak dahulu


Aku

Hamba biasa

Yang tiada punya apa

Hanya sentiasa mencari arah

Tujuan hidup di dunia

Lalu kau sematkan aku dengan kata-kata

Kau azimatkan aku

Agar jadi manusia, hamba berguna


Aku

Ibarat di tamanan Syurga

Bersama kasihmu yang menghidupkan jiwa

Kau amanatkan aku

Agar kujauh dari lembah durjana

Kau lindungi aku dari tertipu

Dengan janji manis mereka yang palsu


Tarbiah darimu

Hidup kemas dalam jiwaku

Berkembang mekar dalam prinsip hidupku

Akan kuwariskan

Akan terus kutebarkan

Agar manusia kenal dengan cinta Tuhan!


Seakan baru semalam

Kulihat wajahmu dalam senyuman

Engkau kini pergi meninggalkanku

Pulang kembali kepada penciptamu


Aku tersenyum

Bangun

Semangatku menggunung

Tidak kucerita kasihku padamu

Tapi kulaungkan pada jiwaku

Kau sentiasa ada dalam hatiku

Semarak

Bergerak, bergerak

Dan akan terus bergerak

Menjalar

Subur dan mekar


Tinta Jiwa

09/10/2011

~Semarak kasih yang takkan pernah pudar

Puisi: Di Bumi Wakafan Itu, Murabbiku Telah Pergi (By: Hilal)

No comments: